Home >  Actualiteiten  >  Blog  > Digitaal leermateriaal voor het onderwijs

Digitaal leermateriaal voor het onderwijs


Het onderwijs verandert en de vraag naar leermateriaal verandert mee. Termen als “gepersonaliseerd leren” en “blended learning” zijn populair. Een veel gehoord obstakel voor de keuze van digitaal leermateriaal is of het wel werkt op de apparaten die beschikbaar zijn. Omgekeerd helaas ook nog steeds, namelijk dat er eerst gekeken wordt naar het apparaat en daarna pas naar de bijpassende software. De educatieve content en de didactische meerwaarde moet leidend zijn en niet de keuze van het apparaat. Webbased software kan de oplossing zijn!

Steeds meer uitgeverijen en methodeonafhankelijke software beseffen dit obstakel en zetten in op webbased software. Een web app benut uitsluitend de browser van een apparaat en is daarmee onafhankelijk van het besturingssysteem en daarmee onafhankelijk van het type apparaat. De software werkt ook in iedere moderne browser waardoor je niet voor de ene applicatie Chrome moet gebruiken, voor de andere Internet Explorer en voor weer een ander Firefox. De belangrijkste techniek die dit mogelijk maakt is HTML5. Een goed geschreven web app heeft een goed responsive design, oftewel het is goed schaalbaar op ieder apparaat. Hierdoor is het gebruik van ‘swipe’- en ‘pinch’-functionaliteit op een tablet goed hanteerbaar.

Een ander voordeel is dat er nu regelmatig op lokale servers (educatieve) software staat die matig gebruikt wordt of verouderd is. Wanneer er gebruik gemaakt wordt van webbased software zijn keuzes makkelijker te maken. Een voordeel is bijvoorbeeld dat je makkelijker (educatieve) inhouden kunt veranderen en dat de lokale omgeving eenvoudiger blijft en dus makkelijker is om te beheren. 

 

Digitaal Leermateriaal 1


Een paar voordelen van webbased software op een rijtje:

  • Door web apps wordt het gebruik en de ondersteuning apparaat- en plaats onafhankelijk
  • Een brede inzet van web apps zal “Bring Your Own Device” (BYOD) makkelijker maken
  • Het installeren en beheren van (nieuwe) apparaten verloopt efficiënter
  • Je hebt steeds de nieuwste editie, zonder updates en eventueel bijkomende kosten
  • Er is kostenbesparing door een optimale softwarekeuze voor gepersonaliseerd leren 

Maar natuurlijk ook een paar randvoorwaarden:

  • De internettoegang moet stabiel en efficiënt zijn
  • Bij gebruik privé-apparatuur (BJOD) zijn duidelijke richtlijnen en doordacht mobile device management (MDM) nodig
  • De licentiekosten moeten beheersbaar en controleerbaar blijven
  • Er moet goed nagedacht zijn over de onderwijsvisie in relatie tot privacy en “big-data” 

Interessante links naar onderwerpen met veel raakvlakken met digitaal leermateriaal:

  • Leerkrachtvaardigheden: Interview Rinda den Besten, voorzitter van de PO-raad, door Dieter Möckelmann over de toename van ICT-middelen in de klas, en de daarbij behorende professionalisering van de leraar.
  • Learning analytics: Interview Doug Clow, learning analytics-deskundige aan de Open University in Groot-Brittannië, door Kennisnet over hoe learning analytics kan bijdragen aan het verbeteren van het onderwijs.

 

 


Linkedin Twitter Facebook youtube