Home >  Actualiteiten  >  Blog  > Professionele leergemeenschappen & Office 365

Professionele leergemeenschappen & Office 365


In veel scholen, waaronder mijn school, worden de laatste tijd professionele leergemeenschappen oftewel PLG’s ingericht. Een samenwerkingsvorm met collega’s om praktijkervaringen te delen en om ideeën en initiatieven op te starten, te borgen en te evalueren. Op internet kun je veel informatie vinden over het gedachtegoed van deze samenwerkingsvorm, maar hoe organiseer je dit in de praktijk? Microsoft Office 365 heeft iets “nieuws” om je hierbij te helpen.

In de literatuur wordt aangegeven dat een belangrijke eigenschappen van een professionele leergemeenschap is dat er aandacht moet zijn voor zowel het individueel leren als het groepsleren. Binnen Office 365 maken ze dit nu op een makkelijke manier mogelijk door naast je persoonlijke digitale werkomgeving ook de mogelijkheid te geven om “Professional Learning Community” (PLC-groep) aan te maken. Op zich niets nieuws, het is namelijk gebaseerd op de al bestaande functionaliteit van Office 365-groepen. Ze gaan nu wel een stapje verder.

PLC 1

Eerst even Office 365-groepen in het kort

Een nieuwe groep wordt aangemaakt door een persoon, de beheerder van de groep.  Deze kan leden toevoegen of collega’s kunnen zichzelf toevoegen aan een groep. Uitgangspunt is dat de samenwerking gecreëerd wordt zonder extra technologie. Het efficiënt samenwerken kan nu op verschillende manieren:

  • Gesprekken

De functie “Gesprekken” maakt gebruik van Exchange. Je kunt elk nieuw gesprek binnen de groep zien als een e-mail gestuurd naar het e-mailadres van de groep en de mensen kunnen daarbinnen beantwoorden. Deze gesprekken staan los van je persoonlijke e-mails, maar kunnen hier, indien gewenst, wel ook op binnenkomen. Je kunt ook toestaan ​​dat de groep een e-mail kan ontvangen van mensen buiten de organisatie. Ideaal als je wilt werken met externe gebruikers zonder hen toe te voegen aan de werkomgeving en/of met bijzondere instellingen.

  • Bestanden

De groep heeft een eigen locatie binnen Office 365 om samen op een eenvoudige manier documenten te bewerken en op te slaan. Delen is niet nodig, omdat alle leden automatisch al rechten hebben tot deze bestanden.

  • Agenda

De agenda van de verschillende groepen waartoe je behoort zal verschijnen als extra agenda en je kunt gebruik maken van de voordelen en kenmerken van een gewone agenda. De agenda behoort niet tot één persoon, maar tot de groep zelf en als lid krijg je automatisch bericht als er een nieuw agenda-item aangemaakt wordt. Hierdoor is de informatie altijd up-to-date, ongeacht wijzigingen of verwijdering van leden uit de groep.

  • Notitieblok

Notities worden gemaakt met OneNote. Hierin maken leden samen notities en kunnen deze ordenen. Je gebruikt hiervoor notitieblokken die opgedeeld zijn in, secties (hoofdstukken) en pagina's. Binnen de pagina’s kun je alle standaardbewerkingen uitvoeren die je ook in Word kunt uitvoeren, inclusief toevoegen van plaatjes etc.

  • Planner

Via deze functionaliteit kunnen taken verdeeld worden en het verloop van het proces worden bijgehouden. Het werk wordt visueel geordend met een eigen bord, waarop je taken in buckets kunt ordenen. Je kunt taken indelen op basis van status of aan wie ze zijn toegewezen. Het bijwerken verloopt op een eenvoudige manier en deelnemers ontvangen automatisch een e‑mailmeldingen wanneer er een nieuwe taak wordt toegewezen.

Het stapje verder: het verschil tussen Office 365-groepen en PLC-groepen

Je kunt nu bij het aanmaken van een nieuwe groep kiezen om een “PLC-groep” aan te maken, een “Professional Learning Community”. Alle bovenstaande samenwerkingsvormen worden gecreëerd met als extra toevoeging dat het notitieblok een speciale opbouw heeft.

PLC 2.

Deze geeft de deelnemers naast algemene informatie over professionele leergemeenschappen een opbouw voor de diverse stadia van de samenwerking. Ook heb je als groep of individu met dit notitieblok meteen een verantwoording van het leerproces. Omdat het in principe een samenwerkingsgroep is van Office 365, gebruik je ook automatisch de handige features hiervan, waaronder het probleemloos wisselen of toevoegen van deelnemers.

Achtergrondinformatie:


Linkedin Twitter Facebook youtube