Home >  Actualiteiten  >  Nieuws  > Oplossing van de maand: 'Digitaal reken examens maken met Facet' bij Sg. de Keyzer

Nieuwe rubriek: Oplossing van de maand


In deze nieuwe rubriek behandelen we een casus van een opdrachtgever. We gaan in op de vraag- of probleemstelling, onze oplossing én de reactie van de opdrachtgever nadat ze een tijdje hebben gewerkt met deze oplossing. Deze maand:

'Digitaal examens maken met Facet bij de Sg. De Keyzer'

Een interview met: Nicolette van Hul, Docente maatschappijleer en examencoördinator.

Logo Sg De Keyzer

1. Wat was de voornaamste reden dat je reken examens wilde digitaliseren? 

De Keyzer werkt al zo'n 5 jaar met staatsexamens, en de opdracht vanuit DUO werd gegeven dat het rekenexamen digitaal moest afgenomen worden. Ik zag het als een uitdaging om de rekentoetsen digitaal af te laten nemen. We zagen de voordelen: resultaten sneller bekend. Ook voor de leerlingen gebruiksvriendelijker. Rekenmachine zit in het programma. De meeste leerlingen vinden het fijner om met een laptop te werken.

Ook het gegeven dat volgend jaar de vmbo basis en kader examens allemaal digitaal moeten en in de toekomst natuurlijk ook vmbo-t en havo, was voor ons een belangrijke reden om mee te gaan doen.

Verder hebben we met kleinere groepen (maximaal 15 leerlingen) de rekentoets afgenomen. Vorig jaar toen ze nog een schriftelijke rekentoets examen hadden, zaten we met maximaal 25 leerlingen in 1 ruimte. Dit was qua organisatie een stuk moeilijker te realiseren.

2. Hoe ben je je zoektocht begonnen naar het vinden van het juiste programma en hoe ben je uiteindelijk bij Facet gekomen?

Ik ben samen met Ron Vosters naar een informatie bijeenkomst van DUO geweest. In deze ochtend werd Facet uitgelegd. Ron heeft toen het initiatief genomen om alles te regelen. Hij is de contactpersoon vanuit het ict gebeuren. Ik ben de contactpersoon als examen coördinator. Ron heeft een korte handleiding geschreven zodat het voor mij ook wat makkelijker werd gemaakt. Verder nog wat overleggen gehad over praktische zaken: laptops, waar we de examens wilden afnemen enz.

3. Wat was de rol van onze collega Ron hierin?

Ron is mijn steun en toeverlaat geweest m.b.t. het digitaliseren. Ik ben zelf niet zo handig met de computer. We hebben nog 2x een test gedaan met leerlingen, om zo de evt. knelpunten weg te nemen. Deze verliepen prima. Ron had af en toe contact met DUO om bepaalde zaken te bespreken. Bij de  examens was Ron in de ochtend  bij de opstart en altijd mobiel bereikbaar als er problemen waren. 

4. Op welke devices wilde je de examens gaan afnemen?

Ik wilde de examens af nemen op laptops die daar beschikbaar waren dit waren verschillende types van dell laptops die ze beschikbaar hadden. Deze maakte via een examen wifiverbinding connectie naar buiten toe (die ik aanzetten op het moment dat ze startte via onze hivemanager). Laptops startte namelijk via een usb in afschermende situatie van Facet.

5. Heb je dit ook gedaan en hoe beviel dit?

Sommige examens waren ook afgenomen op een All-in One pc van DELL (usb werkte dus overal op). Nicolette heeft dit tijdens de test ook uitgevoerd dit om het hele proces een keer gezien te hebben. Ron heeft daarnaast een verkorte handleiding voor haar gemaakt met wat ze diende uit te voeren.

6. Hoe vonden de leerlingen het?

De meeste leerlingen vinden het fijner om op de laptop het rekenexamen te doen.

7. En de verantwoordelijke leerkrachten/ directie/ bestuur?

De verantwoordelijke leerkrachten/directie zijn ook positief t.o.v. het digitaliseren. Je zult mee moeten gaan in de tijd. Qua organisatie was het even spannend of alles zou lukken, maar gelukkig verliep alles voorspoedig. Nu we de rekentoetsen gedaan hebben, valt het maken van de schriftelijke rekenexamens in de schriftelijke examenperiode weg. Dat scheelt veel onrust, omdat we dan met een hele grote vmbo-t groep in een locatie zaten. Ook het wisselen van deel 1 en deel 2 van de rekentoets was erg onrustig. Dit had te maken met het gebruik van een rekenmachine.

8. Gaan jullie in de toekomst nog meer examens digitaliseren? Zo ja, welke vakken?

Volgend jaar zullen we vmbo basis en kader de theoretische vakken moeten digitaliseren. Nu we de rekentoets dit jaar gedaan hebben, zien we dit met vertrouwen tegemoet.

9. Raden jullie het andere scholen ook aan? Waarom wel/ niet?

Ik zou het andere scholen ook aanbevelen. Als je een goede ict verantwoordelijk hebt, zoals wij Ron, kan het niet misgaan.

Verder werken wij met staatsexamens en komt er een voorzitter en secretaris van DUO naar onze school. Zij zijn verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van de toetsen. Ook zij bezitten kennis om het goed te laten verlopen. Wij als school moeten voor de voorwaarden zorgen. Dan is het ook nog zo dat de leerlingen zelf moeten presteren.

Wat ik wel erg jammer vind is dat we de uitslag nog niet hebben. Bij de informatie bijeenkomst hadden ze gezegd dat het binnen 1 week er was. Helaas krijgen we de uitslag pas op 25 april, dit had te maken met de normering. Voor de leerlingen is het wel fijn dat deze uitslag er is, voordat ze de schriftelijke examens gaan maken.

Op dit moment is er alleen een inspanningsverplichting voor de rekentoets (vmbo en Havo), en kunnen ze er niet op zakken.

Wil jij zelf met Facet aan de slag?

Download dan hier de verkorte handleiding van Facet>>

Wij bedanken Nicolette van Hul hartelijk voor haar medewerking aan deze rubriek!

Wil je zelf een keer meedoen aan deze rubriek?

Wil je een probleem aan de kaak stellen of jouw organisatie voorstellen aan onze opdrachtgevers? Laat het ons dan weten via interesse@ratho.nl of bel 040 2370 426.

Meer nieuws


Linkedin Twitter Facebook youtube