Home >  Actualiteiten  >  Nieuws  > Leuke programmeertalen voor kinderen

Leuke programmeertalen voor kinderen


Veel kinderen vinden het leuk om dingen te maken. Daarom houden ze op jonge leeftijd zo van tekenen, kleien, en zandkastelen bouwen. Als ze eenmaal iets ouder zijn kunnen programmeertalen die geschikt zijn voor kinderen een goede, leerzame uitlaatklep voor hun creativiteit vormen. Het is leuk, maar bovendien leerzaam en een goede kennismaking met programmeren. Met deze 3 talen kun je je kinderen leren programmeren.

Scratch 207X140

Scratch

Met Scratch kunnen kinderen spelletjes, muziek, interactieve animaties en kunstwerken maken die als project met anderen gedeeld kunnen worden, zodat je van anderen kunt leren.

Scratch werkt met blokken in een visuele interface die je op elkaar kunt stapelen. Blokken kunnen alleen met elkaar gecombineerd worden als ze compatibel zijn. Je kunt verschillende programmeercomponenten zoals acties, events en operatoren met elkaar combineren om commando's te genereren.

Scratch is gratis en wordt goed ondersteund, waardoor het een leuke introductie is. Er is een grote online community waaraan veel mensen deelnemen die kunnen helpen. De taal is geschikt voor kinderen tussen de 8 en 16 jaar.

Googleblockly 207X140

Blockly

Blockly is een open source project van Google dat gebruikmaakt van het blokkenconcept van Scratch. In de omgeving van Blockly maken de blokken het schrijven van code ook eenvoudiger, maar met Blockly kun je met de blokken JavaScript, Python, PHP, Lua of Dart genereren. Bovendien kan het worden aangepast om code in andere programmeertalen te genereren. Je kunt de taal van Blockly veranderen van het Engels naar het Nederlands.

Met deze omgeving kun je de verschillen tussen de syntax van verschillende programmeertalen duidelijk zien, waardoor kinderen nog beter kunnen leren programmeren. Blockly is echter nog niet zo ver ontwikkeld of zo goed ondersteund als Scratch. Daarom is het geschikt voor iets oudere kinderen, vanaf een jaar of 10.

Robomindlogo 207X140

RoboMind

RoboMind is een educatieve programmeeromgeving waarin een virtuele robot geprogrammeerd moet worden en kinderen met specifieke opdrachten leren over kunstmatige intelligentie.

De programmeertaal die gebruikt wordt is ROBO, een speciaal ontworpen taal die gebaseerd is op principes die ook in de meeste andere programmeertalen gebruikt worden.

Er wordt tevens ondersteuning geboden voor LEGO Mindstorms NXT en er zijn tal van lessen en opdrachten verkrijgbaar zodat je lekker lang bezig kunt zijn.

Systeemvereisten

Een computer die op macOS, Windows of Linux draait.

Bron: Computertotaal

Meer nieuws


Linkedin Twitter Facebook youtube