Files On-Demand is een nieuwe functie binnen Microsoft OneDrive op de laatste versie van Windows 10. Als u deze inschakelt, worden bestanden binnen de Verkenner weergegeven met nieuwe informatie over elk bestand (zie de afbeelding hieronder). Nieuwe bestanden die online, óf op een ander apparaat, zijn gemaakt, worden weergegeven als bestanden die alleen online beschikbaar zijn; ze nemen geen ruimte op uw apparaat in. Als er een internetverbinding is, kunt u deze bestanden net als elk ander bestand op uw apparaat gebruiken.
Voor effectief werken kunt u met OneDrive Files On-Demand bestanden en mappen op verschillende manieren instellen: online beschikbaar of altijd lokaal op uw apparaat beschikbaar. Maar er is nu ook de mogelijkheid om ruimte vrij te maken op uw apparaat, door bestanden alleen online toegankelijk te maken, terwijl u wel over alle belangrijke informatie beschikt, bijvoorbeeld over hoe ze worden gedeeld of hoe ze eruit zien.
![]() |
Bestanden die alleen online beschikbaar zijn nemen geen ruimte op uw computer in beslag. Je ziet in de Verkenner een cloudpictogram voor elk bestand dat alleen online beschikbaar is, maar het bestand wordt pas naar uw apparaat gedownload wanneer u het opent. U kunt bestanden die alleen online beschikbaar zijn niet openen wanneer uw apparaat niet verbonden is met internet. |
![]() |
Wanneer u een bestand dat alleen online beschikbaar is opent, wordt dat naar uw apparaat gedownload en wordt het een lokaal beschikbaar bestand. U kunt een lokaal beschikbaar bestand op elk moment openen, ook wanneer er geen verbinding met internet is. Als u meer schijfruimte nodig hebt, kunt u het bestand weer online zetten. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en selecteer 'Ruimte vrijmaken'. |
![]() |
Alleen bestanden die u als 'Altijd op dit apparaat houden' hebt gemarkeerd, hebben de groene cirkel met het witte vinkje. Deze bestanden worden naar uw apparaat gedownload en nemen ruimte in beslag, maar ze zijn altijd beschikbaar, ook wanneer u offline bent. |
Let op: U synchroniseert bestanden en acties, dus als u een (online) bestand verwijdert, wordt dat bestand ook verwijderd in de OneDrive en op alle gekoppelde apparaten. Binnen 30 dagen kunt u verwijderde bestanden en mappen herstellen vanuit de prullenbak van OneDrive (bestanden of mappen herstellen).
Als u nu de Verkenner opent, ziet u dat er een kolom 'status' bij is gekomen waarin u dus een wolkje, pijltjes (voor het synchroniseren), of vinkje ziet staan achter de mappen.
Let op: Als u een bestand alleen online beschikbaar stelt, verwijdert u deze niet uit uw OneDrive. Het bestand neemt geen ruimte meer in beslag op uw apparaat en u kunt het bestand nog steeds zien vanuit mobiele apps van OneDrive of op de website.
Soms wilt u er voor zorgen dat om privacyredenen een map niet op een apparaat wordt weergegeven. U kunt bijvoorbeeld een persoonlijke map op een werkcomputer verbergen:
U kunt dit korte instructiefilmpje (vertaald uit het Engels) bekijken en meer informatie opzoeken. Komt u er zelf niet uit, neem dan contact met ons op via interesse@ratho.nl of bel 040 2370 426.