Tips voor een goede zomervakantie

Home >  Nieuws >  Tips voor een goede zomervakantie en een start van het nieuwe schooljaar!

Het schooljaar 2017-2018 is bijna voorbij en de zomervakantie staat weer voor de deur! De laatste activiteiten worden gepland en plannen worden afgesloten. We geven een aantal tips om ervoor te zorgen dat uw school optimaal de zomervakantie in kan gaan en dat er weer snel en gemakkelijk opgestart kan worden.

  • Bespaar energie 
    Schakel de werkstations, monitoren en randapparatuur, zoals printers, uit.
  • Neem foto's 
    In de zomerperiode wordt de school vaak uitgebreid schoon gemaakt. Ons advies hierbij is om goed te noteren welke kabels waar aangesloten zijn, voordat de kabels van de computers loskoppelt worden. Het effectiefste is om hier een foto van te nemen, zodat er geen storingen ontstaan als er onjuist wordt aangesloten.
  • Geef benodigde software pakketten aan ons door 
    Direct na de vakantie zorgt de installatie van nieuwe lokale software vaak voor vragen. Om te voorkomen dat je lang moet wachten op de installatie van deze software, is ons advies om vóór de vakantie alvast bij ons aan te geven welke extra software geïnstalleerd moet worden.
  • Leerlingadministratie
    Op 1 augustus verwerkt het LAS alle mutaties voor het nieuwe schooljaar. Deze wijzigingen worden volgens het ketenproces doorgegeven aan de uitgevers en aan ons. De mutaties voor het nieuwe schooljaar kun je nu al in het LAS invoeren, dan worden deze per 1 augustus automatisch actief.
  • Serverruimte
    Zorg dat de serverruimte goed geventileerd en stofvrij is, want weersomstandigheden en stof kunnen schade veroorzaken. Controleer voor de vakantie of de laatste back-up correct is verlopen. Heeft u een NAS back-up unit, schakel deze dan uit en laat hem niet achter op school maar neem hem mee naar een veilige andere plaats.

Laat uw server en internetverbinding aanstaan

Om het onderwijsproces niet te verstoren, gebruiken we de vakantieperiodes vaak voor onderhoudswerk aan de netwerk/server. Het is van belang dat de server en het internet aan blijven staan. We kunnen dan alle updates of veiligheidspatches uitvoeren en nieuwe functionaliteiten installeren, waarbij de online back-ups goed door blijven lopen. Bovendien vindt tijdens de vakantieperiode de synchronisatie plaats met Basispoort en blijft de thuiswerkserver goed bereikbaar om het schoolnetwerk te kunnen benaderen. 

Stel uw vragen vóór de zomervakantie begint

Ook voor specifieke vragen voor het nieuwe leerjaar kun je bij ons terecht, zoals een jaarovergang binnen educatieve software. Natuurlijk via onze helpdesk, maar we kunnen je ook helpen door een afspraak op locatie te maken (let op: hier zijn kosten aan verbonden). Andere vragen kunt u altijd aan ons stellen via helpdesk@ratho.nl.

Wij wensen u allemaal een hele fijne vakantie!

Groet, Team Ratho

Linkedin Twitter Facebook youtube