blog, productiviteit, optimalisatie
Hoe onze webshop onze opdrachtgevers ontzorgt
"Ik ben ondertussen ruim 2 jaar in dienst bij Ratho als verkoopmedewerker binnendienst. Ik houd mij, naast directeur Thomas Schepers, bezig met verkoop binnen Ratho. Sinds een jaar is Cas vanuit zijn helpdeskfunctie het salesteam komen versterken als accountmanager. Daarna werd besloten om Wendy, die al jaren de marketing communicatie doet, toe te voegen aan het sales team en heb ik de kans gekregen om coach te worden van dit team."
Elke dag zorgen wij er samen voor dat onze opdrachtgevers geholpen worden met vragen over wat ze bij ons afnemen en als ze hard- en software willen bestellen. We merkten dat hier repeterende vragen tussen zaten en bedachten dat we sneller konden helpen als we dit (deels) konden automatiseren. Onze nieuwe webshop helpt hierbij.
Wij gaan altijd voor de beste oplossing voor onze opdrachtgevers
Vanuit mijn vorige baan bij het Dell team bij Copaco (één van onze distributeurs) had ik al aardig wat ervaring en connecties opgedaan op het gebied van Dell hardware. En laat Dell nou net het merk zijn dat Ratho primair voert. Het is altijd leuk om met mijn oude collega’s en met mijn connecties bij Dell te schakelen. Of het nu om laptops, desktop, servers, storage of netwerk apparatuur gaat, we komen altijd tot de beste oplossing voor onze opdrachtgevers.
Krapte op de hardware markt zie ik als een uitdaging
De laatste tijd zie ik helaas wel veel leverproblemen en prijsstijgingen op hardware. Dit heeft te maken met krapte op de markt, logistieke uitdagingen en de chip tekorten. Maar gelukkig kan ik in de meeste gevallen nog wel ergens voorraad vinden en daarnaast hebben we zelf ook een kleine voorraad aangelegd zodat we de levertijden toch minimaal kunnen houden.
"Voorraad of geen voorraad, ik vind het een uitdaging om
te zorgen dat de opdrachtgever tevreden is"
Als er nergens voorraad is, weet ik vaak te achterhalen op welke onderdelen lange levertijden zitten (zoals op sommige beeldschermen van laptops), zodat ik die kan laten aanpassen om levertijden te verkorten. Hier komt ook de noodzaak van onze webshop om de hoek kijken. In de meeste gevallen zullen de prijzen en levertijden automatisch geüpdatet worden, waardoor onze opdrachtgevers gelijk weten waar ze aan toe zijn.
Een webshop speciaal ingericht voor onze opdrachtgevers
We zijn dus op de achtergrond bezig met onze nieuwe webshop waar alleen onze opdrachtgevers gebruik van kunnen maken. "In het begin dacht ik dat dit niet zo’n groot project zou zijn maar er komt stiekem toch meer bij kijken dan dat je zou denken. Zo is erg belangrijk dat de koppelingen die zijn gemaakt met ons administratie systeem goed werken. Hiermee verwerken we orders en facturen automatisch (inclusief de maandfacturen) en kunnen we deze online beschikbaar stellen."
Diverse koppelingen maken het mogelijk dat alle processen geautomatiseerd verlopen
En natuurlijk hebben we ook koppelingen met onze leveranciers zodat de bestellingen daar automatisch ingeschoten worden. Dit alles is straks te bereiken voor iedereen met inloggegevens.
Met vooraf gedefinieerde hardware specificaties ontzorgen wij de opdrachtgever
"Om iedereen zo goed mogelijk van dienst te zijn maak ik klant-specifieke product portfolio’s. Hierdoor ziet de opdrachtgever, nadat deze ingelogd is, meteen welke producten wij adviseren die passend zijn in hun omgeving en hoeven ze dat zelf niet meer uit te zoeken. En mocht het gewenste product er niet tussen staan, kunnen ze natuurlijk altijd bellen of mailen.
"Wij stellen per gebruiker in wie er wat mag bestellen"
Wat ik persoonlijk de mooiste oplossing van de webshop vind, is dat we voor klanten kunnen instellen wie er mogen bestellen. Bij scholen bijvoorbeeld mogen de leerkrachten niet zelf bestellen maar de directeur en/of bovenschoolse ict-ers wel. Als een gebruiker dan toch iets nodig heeft kan deze gewoon een mandje bij elkaar klikken en dan wordt er een mail gestuurd naar de degene die bevoegd is om toestemming te geven. Zo kan hij/ zij de uiteindelijke bestelling plaatsen.
Meer informatie en toegang tot de webshop?
We zijn momenteel in de afrondende fase en verwachten dat onze opdrachtgevers er snel gebruik van kunnen maken. We houden jullie op de hoogte! Mocht je interesse hebben, stuur dan een e-mail naar tjeerd@ratho.nl, bel 040 2370 426 of geef het aan via onderstaande button, dan sturen wij jou snel de laatste informatie.

Tjeerd Ververgaart
Tjeerd is verantwoordelijk voor onze sales. Hij zorgt er voor dat onze opdrachtgevers goed geholpen met vragen over onze diensten, hard- en software en gaat altijd op zoek naar de beste oplossing!