top of page
  • Foto van schrijverRatho

Stichting Tangent

Al vanaf 2005 kennen Ratho en Stichting Tangent elkaar goed; vanaf het ontstaan van Ratho waren zij namelijk bij ons aan boord. Helaas is onze samenwerking in 2013 gestopt door een aanbesteding die zij uit moesten schrijven en waar Ratho in die tijd nog niet aan mee kon doen. De contacten zijn gelukkig altijd warm gebleven. Toen we afgelopen jaar hoorden dat Tangent weer een aanbesteding deed, konden we nu wel meedoen en wonnen wij onze relatie met Tangent weer terug, waarbij we twee grote landelijke onderwijspartijen achter ons lieten. Robert Nijssen, Beleidsadviseur ICT bij Tangent, vertelt waarom ze weer voor Ratho kozen.


Robert Nijssen, Beleidsadviseur ICT bij StichtingTangent,

Waarom koos Stichting Tangent voor Ratho?


Robert: “Het is niet dat we ontevreden waren over onze vorige partij, zeker niet. Maar dat waren we ook niet over jullie toen we afscheid moesten nemen van elkaar. Als bestuur hadden we de verplichting om de opdracht aan te besteden. Dat was nu eenmaal niet anders.”


Met de laatste aanbesteding scoorden wij vooral hoog op onze kleinschaligheid (ten opzichte van ‘de grote jongens’) en de presentatie van collega Aryon (onze onderwijsconsultant). Met ons RathoPortaal lieten we aanvullend ook nog zien dat we de afgelopen periode behoorlijk wat stappen hadden gemaakt in de ontwikkeling van ons onderwijsconcept (wij bedienen ook het mkb). De combinatie van de presentatie op papier als in ‘real- life’, gaven deze ingrediënten bij het hele projectteam van Tangent de doorslag waardoor er unaniem voor ons werd gekozen. Robert: “Aanbestedingen moet je heel objectief benaderen en dat maakt het soms niet gemakkelijk. Maar voor mij is nu de cirkel rond: we zijn begonnen bij Ratho en via een aantal andere partijen zijn we nu weer terug met een commitment van 4 jaar en een optionele verlenging van 2 jaar. Ik hoop dat we die 6 jaar met gemak vol gaan maken en dat we na die 6 jaar nog wel weer kunnen zeggen dat het nog steeds zo goed voelt.”


Hoe verliep de migratie naar het Ratho platform?


“Ik kan wel zeggen dat de gehele migratie naar de Microsoft 365 omgeving snel en geruisloos verliep. Vooral de sessie vooraf, waarbij alle betrokkenen werden meegenomen in de wijzigingen, de manier van koppelen en de verwachtingen, werd als zeer positief ervaren.”


De projectteams van Ratho en stichting Tangent werkten heel nauw samen en de voorbereiding werd goed afgestemd, daardoor was iedereen meteen up-to-speed. De scholen hebben er maar weinig van gemerkt. Alleen daarna moest men wennen aan een nieuwe manier van inloggen en werken, maar ook daar heeft Ratho handige video's en handleidingen voor gemaakt zodat we vliegend van start konden gaan.”



Hoe ervaar je de samenwerking tussen Ratho en Stichting Tangent?


“Ook al is het een aantal jaar geleden dat wij samenwerkten en zijn onze beide organisaties veranderd, jullie communiceren nog steeds op dezelfde manier: met korte lijnen en kleinschalig. Dat ervaren wij als zeer prettig. Met onze tevredenheid enquête na de migraties heeft Ratho ook alleen maar enthousiaste feedback teruggekregen."


Wat zijn jouw uitdagingen op IT-gebied in het onderwijs?


“Het is voor onze mensen bijna niet meer te doen om op alle systemen en software waarmee ze werken steeds opnieuw in te moeten loggen. Dus iets dat ik al heel lang wilde: inloggen met één gebruikersnaam en wachtwoord en dat dan de hele werkomgeving beschikbaar is. Dit is nu door jullie inzet werkelijkheid geworden. In welk systeem we ook werken: het is bereikbaar door slechts één keer in te loggen.”


Andere uitdagingen merkt Robert ook op: “het updaten van de basisvaardigheden van collega's is een grote uitdaging. Dat is ook een taak voor ons en daarom schenken we in de huidige beleidsperiode aandacht aan professionalisering. We denken na over welke zaken we cyclisch terug willen laten komen. In eerste instantie richten we ons op nieuwe medewerkers waarbij we organisatie breed uitleg geven over HR-zaken, hoe wij omgaan met informatiebeveiliging en geven we een standaard Teams training. We zetten ook steeds meer in op bewustwording van informatiebeveiliging en zoeken daarin de samenwerking, zoals ik nu samen met jullie collega Twan inzet op het gebruik van MFA binnen onze organisatie.”



"Ook blijft het afstandsonderwijs een uitdaging. Het grote verschil tussen vorig schooljaar en nu is, dat leerlingen nu in een andere omgeving (RathoPortaal) inloggen. En daar moest wel het e.e.a. voor worden ingesteld door de leerkracht. Vanwege de onzekere Coronatijd hebben we in het begin van het schooljaar best wat aandacht besteed aan deze acties, om zo voorbereid te zijn op afstandsonderwijs. Eén van de tips was: oefen met thuisonderwijs in je klas. Dat klinkt misschien vreemd. Maar als de leerkracht en leerlingen (weer) weten hoe dit werkt, dan geeft dat veel meer rust op het moment dat afstandsonderwijs nodig is. Ik merkte dat dat op de ene school eerder werd opgepakt dan op de andere. Dan lijkt het erop alsof de urgentie soms weg ebt en pas weer terugkomt als de noodzaak er is. En natuurlijk, de collega’s staan toch echt het liefst ‘live’ voor de klas. Maar helaas ontkom je er niet aan dat er hybride gewerkt moet worden.



Om onze collega’s te helpen, hebben we vorig jaar een speciale SharePoint site ingericht voor het gebruik van Microsoft Teams met leerlingen. En ik heb toen veel webinars over Teams gegeven, omdat die behoefte er bleek te zijn. Die werden goed ontvangen. Zo maak ik het laagdrempelig en zo gemakkelijk mogelijk.

 

“Als laatste vind ik dat collega's verder los mogen laten dat leerlingen sóms beter zijn in IT dan zijzelf. Ik zou zeggen: omarm dit en laat bijvoorbeeld een leerling een lesje geven. Hier leer je zelf ook weer van (“Pietje, help jij mij maar eens even”), je geeft de leerling een verantwoordelijkheidsgevoel en zo kan het vóór je werken in plaats van tegen je. Zet hierbij vooral jouw praktische- en didactische kennis in en ga er hierbij ervan uit dat jouw leerlingen nog niet goed weten hoe ze de digitale systemen voor zich kunnen laten werken. Daarvoor kun je jouw skills weer inzetten.”


Hoe zie jij de toekomst met Ratho?


“Jullie hebben mij gevraagd om deel te nemen aan het onderwijspanel met nog een aantal personen uit het onderwijs. Ik vind het leuk om kritisch mee te denken over de ontwikkelingen en toekomst van IT in het onderwijs en te kijken hoe onze eigen roadmap aansluit bij die van Ratho. Uiteraard zie ik graag mijn ingebrachte punten terug in de ontwikkelingen die daaruit volgen. Zo kunnen we van elkaar leren, de systemen verbeteren en voor het onderwijs laten werken, en de samenwerking versterken. En zoals ik eerder al zei: ik maak graag de 6 jaar met jullie helemaal vol!"




bottom of page